Blog Image

je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

Dit blog gaat over alles wat te maken heeft met 'raar' eten. Dus, snaai je de hele dag, moet je perse 's avonds nog een hele zak chips, iedere avond, of eet je stiekem, dan is dit jouw blog!

Kijk maar eens op de site
www.probleemmeteten.nl

Je kunt contact opnemen via info@probleemmeteten.nl

We zitten in Beuningen, bij Nijmegen

zo waar

leuke info! Posted on 01 May, 2019 21:05

Als je blijft doen wat je altijd al deed,
dan krijg je wat je altijd al kreeg.

Niet zelf bedacht, maar denk er eens over na
x



zo waar!

leuke info! Posted on 22 Jan, 2019 20:24

Er is maar 1 ding erger dan fouten maken.
Dat is proberen om geen fouten te maken.

Ik heb het niet zelf bedacht, maar herken de waarheid meteen.
Geniet dus van je fouten, al is het maar achteraf 🙂



sterk!

leuke info! Posted on 06 Dec, 2018 14:20

You were born to be real, not to be perfect.



wijsheid

leuke info! Posted on 25 Oct, 2018 10:43

Victor Frankl, Oostenrijkse psychiater en neuroloog (1905 -1997) wist het al:

Tussen stimulus en reactie ligt een ruimte.
In die ruimte ligt onze vrijheid in onze kracht om onze reactie te kiezen.
In onze reactie liggen onze groei en ons geluk besloten.

Denk daar maar eens over na!!



eetverslaafd?

leuke info! Posted on 23 Jun, 2018 12:02

Ben jij
verslaafd aan eten? Ontdek het hier!

Voor veel mensen in
de westerse samenleving is voedsel hun beste vriend en tegelijkertijd hun ergste vijand.
Misschien geldt dit ook voor jou. Je weet dat je beter niet kunt toegeven aan
de drang om je vol te proppen, maar soms lijkt de neiging hiertoe
onbedwingbaar. Heb je dan gebrek aan discipline of ben je eerder verslaafd aan
eten?

Er zijn
verschillende veelvoorkomende symptomen waaraan je voedselverslaving kunt
herkennen:

Je eet veel meer dan je van plan was

Zolang je in staat bent om ongezond voedsel met mate te eten, is er niet
veel om je zorgen over te maken. Maar als je verslaafd bent aan eten, is het
gewoon niet mogelijk om met mate te eten. Een stukje chocola eten verandert al
snel in het naar binnen werken van de hele reep. Dit ‘alles of niets’ principe
zie je heel vaak bij verslaafde mensen. Een alcoholist bijvoorbeeld drinkt
nooit met mate!

Je eet door totdat je je extreem ‘vol’ voelt

Als je als eetverslaafde toegeeft aan je neiging om te eten, kan het
ontaarden in een eetbui: je eet en eet maar door, ook (lang) nadat je eigenlijk
al vol zit. Als je dan eindelijk stopt met eten omdat je echt niks meer op
kunt, voel je pas goed hoeveel je hebt gegeten: je zit letterlijk propvol.

Je voelt je achteraf schuldig, maar toch doe je het snel weer

Nadat je je propvol hebt gegeten met ongezond voedsel, krijg je vaak een
heel naar gevoel van schuld en schaamte, je voelt je zwak en ongedisciplineerd
en twijfelt aan je wilskracht. Een niet-verslaafde kijkt wel uit voordat ze
zoiets weer doet, maar een eetverslaafde doet het meestal snel weer, en dat
steeds weer.

Je verzint excuses in je hoofd

Als eetverslaafde word je steeds heen en weer geslingerd tussen twee
krachten in je hoofd. Je logische verstandige ik maakt allerlei goede
voornemens zoals bijvoorbeeld ‘Ik mag alleen ongezond voedsel eten op zondag’.
Je verslaafde ik verlangt echter naar een patatje met op dinsdag. Dat verlangen
is uitermate sterk dus gaat je verslaafde ik allerlei excuses verzinnen om je
logische verstandige ik te overtuigen dat het toch echt een goed idee is om dat
patatje met vandaag nog te eten en niet zondag! Helaas wint vaak je verslaafde
ik, omdat die drang aanwezig blijft totdat hij (tijdelijk) is bevredigd.

Pogingen om regels na te leven die je jezelf oplegt mislukken steeds weer

Mensen die moeite hebben met zelfbeheersing proberen vaak voor zichzelf
regels op te stellen, bijvoorbeeld ‘Ik eet maar één koekje per dag bij de
koffie’. Hoe hard eetverslaafden ook proberen om zich aan hun eigen regels te
houden, pogingen hiertoe mislukken vrijwel altijd.

Je wil niet dat andere mensen je zoveel ongezond voedsel zien eten en
verbergt deze gewoonte voor ze

Wanneer je regelmatig porties ongezond voedsel naar binnen propt en
pogingen om te ‘verbeteren’ herhaaldelijk zijn mislukt, ga je je daarvoor
schamen. Het is niet fijn als anderen, en vooral je geliefden, zien hoe ‘zwak’
je bent en welke ‘slechte’ dingen je jezelf aandoet. Als gevolg daarvan verberg
je je ongezonde eetverslaving liever en (over)eet je bij voorkeur alleen.

Je bent niet in staat om ermee te stoppen, zelfs niet als je merkt dat je
je fysieke gezondheid ermee schaadt

Het zal niemand verbazen dat het herhaaldelijk consumeren van veel
ongezond voedsel slecht is voor de gezondheid. Niet alleen neemt je gewicht
toe, maar ook kan het leiden tot vermoeidheid, acne, een slecht gebit, een
vieze adem, enzovoort. Als je ondanks deze problemen nóg jaren zo doorgaat, dan
kan het zelfs leiden tot obesitas, diabetes type 2, hartziekte, Alzheimer en sommige soorten kanker. Dat zou een afschrikwekkend rijtje moeten
zijn, maar het weerhoudt veel mensen toch niet van het eten van ongezond
voedsel.

Wanneer je daadwerkelijk ziek bent geworden door het jarenlang misbruiken
van voedsel en er dan tóch niet mee kan stoppen, kan je eigenlijk wel spreken
van een eetverslaving. Je doet er verstandig aan om dit te bespreken met je
huisarts. Niks is onmogelijk, ook jij kan van je eetverslaving afkomen door
bezig te gaan met gezond en koolhydraatarm eten. Geloof in jezelf!



altijd honger?

leuke info! Posted on 01 Mar, 2018 08:45

Van JasperAlblas.nl kregen we dit artikel. Leuk en vooral heeel handig. Lezen!

Altijd
hongerig? Verminder dit gevoel door deze tips!

Ben
jij de hele dag door opzoek naar eten? Raak je maar niet verzadigd? En is er
geen duidelijke reden? Geen zorgen! Je stressniveau, slaapgewoonte of een
verkeerd eetpatroon kan een van de oorzaken zijn. Wil jij weten hoe je van dit
hongerige gevoel afkomt? Lees dan verder

#1 Je bent
uitgedroogd
Als
je je hongerig voelt, kan het zijn dat je uitgedroogd bent. Je hebt dan
eigenlijk dorst, maar dat uit zich als een hongergevoel. Om te kijken of
uitdroging de reden is van je honger, kun je een glas water drinken en 20
minuten wachten. Als je hongergevoel dan verdwenen is, had je eigenlijk dorst.

#2 Je hebt
een slechte nacht gehad
Een
hongerig gevoel kan ook komen door slecht slapen. Een slaaptekort zorgt er
namelijk voor dat je lichaam meer ghreline aanmaakt. Dit hormoon bevordert je
eetlust, waardoor je hongergevoel toeneemt. Om je hongergevoel onder controle
te houden is het belangrijk om elke nacht minimaal 8 uur achter elkaar te slapen.
Heerlijk toch!

#3 Je hebt
stress
Als
je gestrest bent, kun je ook sneller naar eten grijpen. Doe dan liever een paar
ademhalings- of yogaoefeningen om je weer goed te voelen. Dit voorkomt eetbuien
en stimuleert het afslankproces.

#4 Je hebt
meer eiwitten nodig
Als
je te weinig eiwitten binnenkrijgt, kun je je sneller hongerig voelen.
Voedingsmiddelen als Griekse yoghurt, eieren, vis, noten, zaden, pitten,
avocado en peulvruchten zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt.

#5 Je eet te
veel bewerkte koolhydraten
Snelle
koolhydraten zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel en vervolgens een
crash, waardoor je sneller last hebt van een hongergevoel. Laat bewerkte koolhydraten
als suiker en granen staan en kies voor koolhydraatarm en
natuurlijk eten.

#6 Je eet te
snel
Als
je te snel eet, kunnen je hersenen moeilijker nagaan of je verzadigd bent. Eet
je langzamer, dan heeft je brein voldoende tijd om te checken of je maag
voldoende gevuld is. Hoelang moet je dan kauwen? In principe kauw je totdat het
voedsel in je mond vloeibaar aanvoelt.

#7 Je hebt
meer vetten nodig
Vetten
geven lange tijd een verzadigd gevoel en kunnen dus helpen als je je altijd
hongerig voelt. Kies gezonde vetten als noten, avocado en verse vis om je
hongergevoel te stillen.



zin in iets lekkers?

leuke info! Posted on 12 Sep, 2017 12:52

Stel … je hebt overgewicht.

En je hebt zin in iets lekkers. Terwijl je eigenlijk helemaal geen honger hebt. Alleen maar zin in iets lekkers.

Op zich is dat helemaal niet zo erg, tussendoortjes zijn juist gezond. Alleen moet je je natuurlijk wel realiseren, dat alles wat je teveel eet, er ook weer ‘af’ moet.

Hulpmiddeltje bij een goeie keuze is misschien: geef je eten een cijfer. Gewoon van 1 tot 10, net als op school. En alles boven de 8 is misschien de moeite waard om op te eten, ook al heb je eigenlijk geen honger. Want dan moet je ook weer die extra moeite doen, om het ‘eraf’ te krijgen. Maar voor iets dat een 8 of meer krijgt, wil je misschien die moeite wel doen. Je weet immers, dat het errug de moeite waard was!

Kortom: alles onder de 8 …. niet doen. 8 of hoger …. even goed over nadenken of het de moeite waard is.

Ja, de tijd van zomaar opeten is voorbij ….

Succes en geniet van jezelf!

Anita



hele mooie uitspraak

leuke info! Posted on 28 Aug, 2017 10:56

Goed gejat is soms beter dan slecht verzonnen. En dat geldt zeker voor deze uitspraak:

“Of je nu denkt dat je het kunt, of dat je het niet kunt, je krijgt altijd gelijk.”

Denk daar maar eens over na! smiley



Next »